PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

IM. KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI

W ZIELONEJ

Wolność jest nam przez Boga nie tylko dana, ale jednocześnie zadana, tak też jest i z godnością człowieka. Jest nam ona zadana na całe życie. I od nas zależy, czy ten dar godności dziecka Bożego doniesiemy do samego końca naszej życiowej drogi.

Jerzy Popiełuszko

Podstawy prawne

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72)
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  • Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych
  • Konwencja o Prawach Dziecka
  • Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku
  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  • Ustawa Karta Nauczyciela
  • Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia

 

Analiza powyższych aktów prawnych dowodzi, iż wychowanie to integralna część działań każdego nauczyciela. Stąd też wynika, że szkoła ma za zadanie przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności oraz wychowywanie. Naturalna jedność i równowaga tych trzech wymiarów stwarza najlepszą gwarancję dla wszechstronnego rozwoju ucznia.

 

Podstawowe założenia programu:

1. Społeczność szkolną Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej stanowią:

a) uczniowie i ich rodzice;

b) pracownicy szkoły: dyrektor, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.

2. Nasza szkoła uznaje, że pierwotne i największe prawa wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice.

3. Wszyscy pracownicy naszej szkoły są wychowawcami – wychowują poprzez osobisty przykład.

4. Wychowanie w naszej szkole ma charakter integralny, personalny i indywidualny:

– Integralny – obejmuje wszystkie sfery osoby ucznia: fizyczną, psychiczną, duchową    i  społeczną

– Personalistyczny – stawia w centrum osobę ucznia.

– Indywidualny –uwzględnia indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia jeśli chodzi o tempo nauczania, dobór treści i metod.

5. Nasza szkoła wychowuje w chrześcijańskim systemie wartości. Jej patronem jest obrońca tych wartości – ksiądz Jerzy Popiełuszko . Wszyscy członkowie społeczności szkolnej współpracują w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań, a rolą szkoły w procesie wychowawczym jest:

1)      wspieranie wychowawczej roli rodziny;

2)      wychowanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu tradycji i dziedzictwa kulturowego, w uznaniu zasad zawartych w Konstytucji RP;

3)      wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów zgodnego z ich możliwościami i we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym;

4)      kształtowanie ducha odpowiedzialności, sprawiedliwości i tolerancji;

5)      kształtowanie dojrzałości życiowej uczniów i przygotowanie do dalszej nauki i pracy zawodowej.

 

Wprowadzenie

Program wychowawczo – profilaktyczny przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Powstał przy udziale rodziców, uczniów i nauczycieli z uwzględnieniem wyników przeprowadzonej diagnozy, która obrazuje aktualna sytuację wychowawczo-profilaktyczna w szkole.

Działania wychowawcze Szkoły mają charakter systemowy i podejmują je wszyscy nauczyciele w niej zatrudnieni, wspomagani przez dyrekcję oraz pozostałych pracowników Szkoły. Program wychowawczo-profilaktyczny  obejmuje rozwój ucznia w wymiarze:

  • intelektualnym
  • emocjonalnym
  • zdrowotnym

Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.

Wychowanie to proces wspomagania  człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiagnięcie w pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

Profilaktyka powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedza i kreowaniem umiejętności, przez które formuje się osobowo9ść młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

Krótka charakterystyka środowiska wychowawczo-profilaktycznego

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej znajduje się w  małej miejscowości położonej na terenach rolniczych.  Sytuacja materialna większości rodzin znajduje się na średnim  poziomie, a  część uczniów objęta jest opieką GOPS. Rodzice  uczniów są rolnikami lub pracują zawodowo, dlatego spora grupa dzieci korzysta ze świetlicy szkolnej. W niewielkiej odległości  od szkoły zlokalizowane są ośrodki kulturalne takie jak Gminny Ośrodek Kultury w Krasnem  oraz filia Gminnej Biblioteki Publicznej  w budynku OSP Zielona.

Od września 2017 roku Szkoła funkcjonuje w nowej strukturze, została przekształcona w ośmioklasową placówkę z oddziałem  przedszkolnym.

Kadra pedagogiczna naszej szkoły to ludzie kompetentni, posiadający doświadczenie, życzliwi, ale wymagający. Są aktywni zawodowo, odczuwają potrzebę kształcenia ustawicznego, doskonalą własny warsztat pracy.

Środowisko szkolne:

  • szkoła jest otwarta na kontakty ze środowiskiem lokalnym,
  • organizowane są różne imprezy i zawody szkolne oraz międzyszkolne,
  • klimat szkoły sprzyja pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • szkoła osiąga  wysokie wyniki nauczania,
  • pracownie komputerowe są podłączone do Internetu,
  • szkoła spełnia oczekiwania edukacyjne uczniów i rodziców,
  • jest pozytywnie postrzegana w środowisku,
  • na bieżąco współpracuje z ośrodkami ;PPP, GOPS, GOK GBP i td.,
  • ma kontakt z Policją, psychologiem oraz innymi osobami zapraszanymi przez szkołę,
  • utrzymywane są pozytywne relacje z rodzicami.

Rodzice oczekują od szkoły bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych i zajęć dydaktyczno wyrównawczych, bowiem ważny dla nich problem stanowi pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniom zdolnym. Społeczność lokalna oczekuje od szkoły zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków edukacyjnych i wychowawczych oraz promowania zdrowego stylu życia.

 

 

Wartości wybrane przez społeczność szkolną

 

W  Publicznej Szkole Podstawowej im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej :

  • uczymy demokracji,
  • promujemy świat wartości,
  • zapewniamy nowoczesną ofertę edukacyjną,
  • zapewniamy klimat do nauki.

Zadaniem programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły jest kształtowanie odpowiedzialnej osobowości ucznia w oparciu o:

  • empatię wobec drugiego człowieka;
  • dojrzałe i sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
  • wykorzystywanie wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów;
  • samodzielność;
  • dbanie o zdrowie swoje i innych;
  • odpowiedzialność;
  • poszanowanie tradycji;
  • dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych;
  • prawdomówność i sprawiedliwość;
  • uczciwość, szczerość, wiarygodność;
  • rzetelność, odpowiedzialność i sumienność;
  • szacunek do języka ojczystego, kultury, historii i tradycji narodowej;
  • ogólnoludzkie normy i wartości etyczne;
  • doskonalenie cech osobowości i poczucia własnej wartości;
  • kulturę osobistą;
  • kształtowanie postawy obywatelskiej i patriotycznej;
  • pomoc potrzebującym;
  • zapobieganie dyskryminacji;
  • kreatywność.

Cele programu wychowawczego-profilaktycznego

Podstawowym założeniem systemu wychowawczego naszej szkoły jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny wychowanka. W związku z tym w działaniu wychowawczym zmierzać należy do osiągnięcia następujących celów:

– do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe

– do ukształtowania jego postaw społecznych i obywatelskich w duchu poszanowania dla uniwersalnych, narodowych, państwowych i lokalnych zasad.

Celem rozwoju intelektualnego jest:

– uczenie wychowanka wartości wynikających z poszukiwania prawdy w szerokim rozumieniu tego pojęcia

– przekonywanie uczniów, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie.

– odkrywanie własnych walorów i uzdolnień (potrzeba samoakceptacji)

– umiejętność wglądu we własne ograniczenia i słabości (samokrytycyzm)

– potrzeba rozwijania zainteresowań, zamiłowań i upodobań

– umiejętność przyswajania wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji

– umiejętność przekazywania swojej wiedzy innym

– umiejętność publicznego wypowiadania się.

Celem rozwoju emocjonalno-moralnego jest:

Uwrażliwienie wychowanka na wartości: prawda, wolność, dobro, uczciwość, odpowiedzialność i cnoty zapomniane: usłużność, delikatność, wyrozumiałość, współczucie, łagodność, wierność, życzliwość, wdzięczność i kształtowanie przez nie:

  • umiejętności myślenia wartościującego
  • odpowiedzialności za własne słowa i czyny
  • umiejętności dokonywania samooceny
  • otwartości na innych ludzi
  • tolerancji i szacunku dla wartościowych form odmienności i indywidualności
  • aktywności życiowej
  • umiejętności stawiania sobie celów i realizowania ich
  • umiejętności opanowania ekspresji własnych uczuć i emocji oraz rozumnego dostosowania się do otoczenia
  • kultury języka i zachowania
  • umiejętności utrzymywania wartościowych, przyjaznych i trwałych kontaktów z innymi ludźmi
  • kształtowanie własnej wrażliwości uczuciowej i moralnej
  • Wspieranie i rozwijanie działalności wolontarystycznej

Celem kształtowania postaw obywatelsko-patriotycznych jest:

– przygotowanie wychowanków do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu demokratycznego społeczeństwa

– kształtowanie postaw patriotycznych oraz szacunku dla tradycji narodu, państwa, środowiska lokalnego i szkoły

– kultywowanie tradycji związanych z Patronem szkoły

– kształtowanie myślenia refleksyjnego o tradycji oraz historii kraju, rodzinnej miejscowości i szkoły

– kształtowanie szacunku dla hymnu państwowego, godła oraz świąt narodowo-państwowych

– poznanie historii i tradycji rodzinnej wioski

– kształtowanie postawy zaangażowania w życie społeczne.

– Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole ( budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowawców i rodziców oraz opiekunów, wychowanków i wychowawców, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami)

Celem rozwoju fizyczno-zdrowotnego jest:

– kształtowanie postaw dbałości o własne zdrowie

– wyrabianie nawyków higienicznych

– kształtowanie sprawności fizycznej, odporności i hartu

– wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportowych.

 

Wymogi współczesnej cywilizacji stawiają przed nami wymóg rozszerzania tradycyjnych celów wychowawczych o nowe cele, wynikające z zachodzących wokół nas dynamicznych zmian cywilizacyjnych. Do tych celów zaliczamy konieczność wpojenia wychowankom norm i sposobów postępowania w zakresie ekologii, świata mediów, cywilizacji druku oraz edukacji prozdrowotnej.

 

Wychodząc z tego założenia, formułujemy następujące cele:

w zakresie zachowań proekologicznych:

– uświadomienie wychowankom sensu i wagi szacunku dla środowiska naturalnego człowieka

– wytworzenie nawyków szacunku dla wszelkich form otaczającej nas przyrody

– rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego

– uświadomienie wychowankom przyczyn, mechanizmów i skutków powstawania niepożądanych i szkodliwych zmian w środowisku naturalnym

– wytwarzanie w wychowankach nawyków aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ekologicznej odnowy zniszczonego lub zanieczyszczonego środowiska naturalnego

w zakresie wychowania medialnego i czytelniczego:

– uczenie wychowanków samodzielnego poszukiwania potrzebnych im informacji i materiałów

– wytwarzanie w nich nawyku korzystania z szerokiej oferty medialnej

– uczenie ich krytycznego i selektywnego korzystania z różnych form medialnych

– kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji przekazu oraz kultury masowej

– wyrabianie w uczniach nawyku sięgania po książkę, jako unikalną formę kontaktu z dorobkiem kultury, myśli i słowa, co jest ważne w dobie ekspansji mediów elektronicznych

w zakresie profilaktyki i bezpieczeństwa uczniów:

–     stworzenie warunków  bezpiecznego  funkcjonowania szkoły

–     kształtowanie postaw sprzyjających zdrowemu stylowi życia

–     rozwijanie umiejętności służących podejmowaniu racjonalnych decyzji i umiejętności niezbędnych w radzeniu sobie z problemami i różnymi sytuacjami życiowymi

–     dostarczanie informacji dotyczących środków uzależniających  i mechanizmów uzależnień

–     systematyczna współpraca z placówkami i instytucjami wspierającymi działania szkoły  w dziedzinie profilaktyki

–     doskonalenie współpracy z rodzicami w zakresie zapobiegania uzależnieniom

–     promowanie prozdrowotnych postaw i wartości

–     kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły.

–     zapobieganie zachowaniom agresywnym

–     zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia, zapobieganie uzależnieniom.

–     bezpieczne korzystanie z cyberprzestrzeni, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.

Celem wychowania do życia w rodzinie jest przekazanie uczniom wiedzy z zakresu spraw związanych z byciem dzieckiem w rodzinie, specyfiki ról kobiecych i męskich, związków uczuciowych, spraw rodzicielstwa itp.

Struktura oddziaływań wychowawczych

Nauczyciele:

– współpracują z wychowawcą klasy w realizacji zadań wychowawczych szkoły i klasy;

– informują wychowawcę klasy o wszystkich problemach uczniów związanych z postępami w nauce i zachowaniu;

– uczestniczą w imprezach organizowanych przez daną klasę, bliżej poznają uczniów;

– wspierają pracę uczniów uzdolnionych z danego przedmiotu, przygotowują do konkursów i olimpiad;

– udzielają pomocy uczniom mającym trudności  w przyswajaniu wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu.

 

Rada Pedagogiczna:

– diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole;

– proponuje działania strategiczne;

– określa zapotrzebowania klas na konkretne programy profilaktyki;

– proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy dydaktycznej, wychowawczej  i opiekuńczej;

– inspiruje działania innowacyjne i koncepcje programów wychowawczych;

– ocenia stan wychowania i dydaktyki w szkole;

– prognozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych.

 

Dyrektor:

– nadzoruje i wspomaga pracę wychowawcy w szkole,

– współpracuje ze wszystkimi podmiotami działań pedagogicznych w szkole

– diagnozuje oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły

– współpracuje z Samorządem Uczniowskim w rozwiązywaniu konfliktów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli

– współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

– współpracuje z Radą Rodziców w zakresie pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów

 

Rada Rodziców:

– analizuje i diagnozuje opinie rodziców na temat nauczania i wychowania

– ocenia plany pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

– jest łącznikiem pracy szkoły ze środowiskiem

– współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim

– udziela pomocy materialnej uczniom w trudnej sytuacji i dofinansowuje imprezy organizowane przez młodzież szkolną

 

Rodzice:

– współpracują z wychowawcami klas

– uczestniczą w ankietach i sondażach

– pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych

– wspierają działania innowacyjne szkoły poprzez własną pracę i pomoc materialną

 

Samorząd Uczniowski:

– reprezentuje całą społeczność uczniowską i każdego ucznia indywidualnie

– współpracuje z dyrekcją szkoły, nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi klasami, rodzicami i środowiskiem lokalnym

– uczestniczy w uchwaleniu Statutu Szkoły, Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły oraz współdecyduje o życiu i pracy szkoły

– broni praw i godności uczniów, rozwiązuje ich problemy

– uczy zachowań społecznych poprzez realizację podjętych zadań

– uczy planowania i osiągania zamierzonych celów

– uczy postaw obywatelskich,

– rozwija cechy i umiejętności organizacyjne

– organizuje imprezy szkolne i pozaszkolne

–  podejmuje akcje charytatywne na rzecz osób potrzebujących

– organizuje i reklamuje imprezy szkolne

 

Wychowawca klasy:

– troszczy się o adaptację ucznia w szkole,

– zapoznaje uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły i wszystkimi regułami obowiązującymi w placówce

– rozpoznaje środowisko ucznia i „wewnętrzne życie” klasy

– diagnozuje potrzeby wychowawcze uczniów

– proponuje zadania dla każdego ucznia

– zapoznaje uczniów z tradycjami szkoły i obrzędowością

– kontroluje realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy

– wspólnie z Radą Rodziców planuje imprezy klasowe, wycieczki, formy pracy pozalekcyjnej

– diagnozuje stan zagrożenia, uzależnienia i ustala realizację programów profilaktycznych

– stwarza warunki do samorealizacji ucznia

– wspólnie z rodzicami dba o rozwój intelektualny i moralny ucznia

– ustala z uczniem ocenę z zachowania

– jest rzecznikiem praw ucznia i przyjacielem młodzieży

– współpracuje z rodzicami  wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego trybu życia.

 

Model absolwenta

Pragniemy, aby absolwenci naszej szkoły:

  1. kierowali się w życiu słowami Patrona: ZŁO DOBREM ZWYCIĘŻAJ;
  2. pracowali nad własnym rozwojem, budując swój system wartości, rozwijali swoje pasje i zainteresowania;
  3. mieli szacunek dla rodziny i świadomość, że jest ona najważniejsza dla prawidłowego rozwoju i szczęścia nie tylko pojedynczych ludzi ale i dla całego społeczeństwa;
  4. umieli rzetelnie pracować, mieli szacunek dla pracy innych ludzi, byli zaradni i odpowiedzialni;
  5. byli aktywni i twórczy- potrafili zaprezentować i obronić własne zdanie szanując innych, którzy mają odmienne poglądy;
  6. odpowiedzialnie funkcjonowali w demokratycznym społeczeństwie i właściwie rozumieli ideały demokracji, tolerancji, wolności;
  7. potrafili i chcieli podejmować wybory sprzyjające zachowaniu szeroko pojętego zdrowia;
  8. znali i szanowali historię, kulturę regionu i kraju;
  9. potrafili samodzielnie i krytycznie myśleć oraz korzystać z różnych źródeł informacji, umieli oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym wzorcom upowszechnianym przez mass media;

10.  byli wrażliwi na otaczającą ich przyrodę i piękno natury oraz postrzegali świat jako sacrum, gdzie wszystko jest powiązane, a człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie tej harmonii;

11.  mieli szerokie zainteresowania i pasje poznawcze;

12.  mieli świadomość zagrożeń cywilizacyjnych pojawiających się we współcze4snym świecie i potrafili się przed nimi bronić.

Absolwenta naszej szkoły charakteryzuje:

a)       świadomość własnych umiejętności, zdolności i pasji;

b)      ciekawość świata;

c)       umiejętność uczenia się;

d)      wyposażenie w kompetencje kluczowe;

e)      twórcze podchodzenie do życia;

f)        wrażliwość społeczna, odpowiedzialność, rzetelność, umiejętność odróżniania dobra od zła;

g)       umiejętność korzystania z komputera i technik informacyjnych;

h)      sprawne komunikowanie się w języku polskim i obcym;

i)        asertywność;

j)        tolerancja;

k)       dbałość o zdrowie własne i innych;

l)        umiejętność dokonywania wyborów zgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem;

m)    znajomość tradycji i kultury regionalnej i narodowej

Prawa i obowiązki ucznia jako członka społeczności szkolnej

 

Szkoła zapewnia uczniom wszechstronny rozwój we wszystkich sferach jego osobowości. Uczeń jako członek społeczności szkolnej posiada swoje prawa i obowiązki.

Prawa ucznia:

ü   właściwie zorganizowany proces kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

ü  opieka wychowawcza i warunki pobytu w szkole zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

ü  poczucie życzliwości, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym

ü  swoboda wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych

ü  rozwijanie zainteresowań i talentów

ü  sprawiedliwa, obiektywna i jawna ocena oraz ustalone sposoby kontroli postępów w nauce

ü  pomoc w przypadku trudności w nauce

ü  korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych

ü  możliwość wpływania na życie szkoły przez  działalność samorządową oraz zrzeszeniu się w organizacjach działających w szkole

Obowiązki ucznia:

ü  systematyczne  i aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły

ü  przestrzeganie zasad kultury współżycia  w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły

ü  przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności

ü  szanowanie wolności i godności osobistej drugiego człowieka

ü  szanowanie poglądów i przekonań innych

ü  dbanie o ład i porządek w szkole oraz o wspólne dobro

ü  godne reprezentowanie szkoły

Zasady współpracy szkoły z rodzicami

 

Powodzenia szkolne i życiowe uczniów w ogromnej mierze zależą od siły  i jakości współpracy nauczycieli i rodziców. Rodzina i szkoła stanowią dwa środowiska wychowawcze, liczące się w sposób istotny w życiu dzieci i młodzieży. Jednak uzyskanie pozytywnych wyników podczas podejmowanych działań wychowawczych możliwe jest tylko wtedy, gdy rodzice i nauczyciele potrafią współdziałać i dążą do wspólnego celu. Podstawowym zatem zadaniem  nauczyciela – wychowawcy powinno być nawiązanie właściwej i owocnej współpracy z rodzicami.

Wydaje się niezwykle istotne, iż żadna ze stron nie może się czuć mniej wartościowa od drugiej. Utworzy się wtedy rodzaj wspólnoty, której członkowie mają jednakowy udział w podejmowaniu decyzji i ponoszą za nie odpowiedzialność, dlatego konieczna jest współpraca i spójność postępowania.

1. W szczególności  wszyscy musimy pamiętać:

    • wspólnym celem jest dobro dziecka,
    • szkoła dopełnia działania domu,
    • profilaktyka obejmuje działania rodziny,
    • szkoła pomaga rodzicom w kłopotach wychowawczych,
    • rodzice winni pomóc szkole w działaniach organizacyjnych,
    • opinie rodziców szkole i ich oczekiwania to ważne informacje o planowaniu pracy szkoły w celu poprawy jej jakości,
    • rodzice mają prawo do rzetelnej informacji o dziecku,
    • szkoła może korzystać z wiedzy i umiejętności rodziców- fachowców,
  1. Rodzice reprezentowani są w szkole i na zewnątrz przez Radę Rodziców.
  2. Współpraca z rodzicami rozpoczyna się z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły i może mieć formę poniżej wymienionych działań:

a)        udział rodziców w opracowaniu rocznego planu wychowawczego szkoły   i jego opiniowaniu,

b)       opiniowanie przez rodziców budżetu szkoły,

c)        spotkania organizacyjne na początku roku szkolnego ( informacje  o organizacji roku szkolnego  i planach szkoły),

d)       spotkania klasowe ( informacje o uczniach -6 razy w roku ),

e)       wspólne działania w sprawach remontowych, budowlanych ( praca na rzecz     szkoły),

f)         rozpoznawanie oczekiwań rodziców ( ankieta),

g)        prowadzenie pedagogizacji rodziców z uwzględnieniem ich oczekiwań,

h)       wykorzystywanie rodziców- ekspertów ( fachowców),

i)         przekazywanie informacji o dziecku,

j)         indywidualne spotkania z rodzicami- dyżury nauczycieli,

k)        pomoc trójek klasowych przy organizowaniu imprez środowiskowych   i szkolnych zawartych w kalendarium imprez,

l)         zapraszanie rodziców na imprezy szkolne,

m)     listy pochwalne i gratulacyjne do rodziców,

n)      prowadzenie lekcji otwartych,

  • o)      udział przedstawicieli rodziców w konkursie na dyrektora szkoły,

o) podstawowe informacje dla rodziców dotyczące: organizacji roku szkolnego,     planu lekcji, działalności kółek i organizacji szkolnych, organizowanych     imprez szkolnych i pozaszkolnych, terminach wywiadówek, lekcji otwartych,

p) pomoc socjalna rodzicom,

r) służenie literaturą pedagogiczno- psychologiczną,

s) przekazywanie informacji pisemnych (kart ocen), wpisy bieżące w zeszycie,

t) pomoc rodziców w organizowaniu wyjazdów, wycieczek dzieci.

 

Pożądane cechy  współpracy:

 

1. Rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczonych rodzicom,   dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu, a udzielonych    podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub    nauczyciela, na karcie ocen, w zeszycie uwag, lub zeszycie domowym

2. Partnerstwo we współdziałaniu: szukanie przyczyn i dróg wyjścia z problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka   poprzez: rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka (wywiad środowiskowy),   rozmowy z rodzicami i opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach  wspomagających szkołę i rodziców działalności profilaktycznej,   konsultacyjnej i leczniczej (Psychologiczno- Pedagogiczna, specjalistyczne   placówki zdrowotne, Poradnie Uzależnień).

3. Otwartość szkoły na środowisko lokalne, w tym:

a) przybliżenie pracy szkoły, jej osiągnięć poprzez lekcje otwarte, imprezy     środowiskowe, zaproszenie na uroczystości, prezentacja prac dzieci podczas  zebrań z rodzicami,

b) współpraca z samorządem lokalnym,

4.  Poufność, dyskrecja w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka   i jego rodziny:

a) tajność obrad Rady Pedagogicznej,

b) tajność korespondencji,

c) właściwy klimat i miejsce rozmów z rodzicami,

5. wzajemny szacunek i tolerancja:

a) docenianie starań i pracy szkoły oraz rodziców,

b) uznanie prawa do błędów ( szkoły i rodziców),

c)słuchanie i reagowanie na słuszne opinie i postulaty rodziców,

d) kultura słowa i bycia we wzajemnych kontaktach,

e) wywiązywanie się z umów.

Działalność Rady Rodziców

 

Działania wychowawczo – profilaktyczne szkoły są zgodne z wolą i przekonaniami rodziców.

Odbywają się w duchu poszanowania godności osobistej, tolerancji i zrozumienia innych.

 

 

RODZICE

 

 

 

Współpraca z wychowawcami,                                                   uczestnictwo w tworzeniu

nauczycielami mająca rzeczywisty                                              wewnątrzszkolnych

wpływ na działalność szkoły                                                       dokumentów

 

uzyskanie rzetelnej informacji

na temat swego dziecka, jego                                               znajomość regulaminu oceniania,

postępów w nauce                                                                  klasyfikowania i promowania

i ewentualnych trudności                                                       (wychowawca informuje na

pierwszym spotkaniu z rodzicami)

Trójki klasowe- prezentowanie

opinii wszystkich rodziców

na Radzie Rodziców

 

 

zachowanie  kolejności                                                                       wspieranie działań

w kontaktach:                                                                                   innowacyjnych szkoły

– nauczyciel przedmiotu                                                                    swoimi aktywnymi

– wychowawca                                                                                      działaniami

–  dyrektor                                  gromadzenie funduszy niezbędnych

dla wspierania działalności szkoły,

a także ustalenie zasad

użytkowania tych funduszy

aktywny udział

w imprezach szkolnych

Priorytety w kształtowaniu osobowości ucznia

Motto:

Nie wystarczy urodzić się człowiekiem. Trzeba jeszcze być człowiekiem. Zachować godność to być sobą, w każdej sytuacji życiowej.             ( Jerzy Popiełuszko )

Priorytet: uczeń jest zdyscyplinowany

Zadania szczegółowe Efekty
1. Punktualny – nie spóźnia się na lekcje

– właściwie planuje czas własnej pracy

– szanuje czas własny i innych

2. Samodoskonalący, systematyczny – pracuje na bieżąco

– unika zaległości w nauce

– wykazuje elementy samodzielności, indywidualnej pracy z materiałem źródłowym, w tworzeniu projektów, w zdobywaniu informacji z różnych źródeł

– potrafi postawić sobie cel i go zrealizować

3. Przestrzegający zasad, norm wartościujących pozytywnie człowieka – zachowuje się według poprawnych norm i zasad
4. Wymagający wobec siebie i innych – potrafi formułować zadania dla siebie i innych

– pracuje w grupie z pełnym zaangażowaniem

– ponosi odpowiedzialność za pracę własną i grupy

5. Obowiązkowy, prawdomówny, dotrzymujący słowa – nie oszukuje

– zna wagę słów

– wie, jakie są jego obowiązki

– ponosi konsekwencje własnego postępowania

6. Rozsądny – nie ulega złym wpływom, jest asertywny, czyli wie, że należy w pewnych sytuacjach odmówić zgodnie z hasłem „Dziękuję – nie piję, nie palę, nie biorę”.

Priorytet: uczeń jest samodzielny

Zadanie szczegółowe Efekty
1. Wykorzystujący zdobytą wiedzę w praktyce – posiada świadomość życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych i całej edukacji na danym etapie

– umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną w różnych sytuacjach praktycznych

– potrafi korzystać z różnych źródeł informacji (Internet, encyklopedie, materiały źródłowe)

– samodzielnie wyszukuje i porządkuje wiadomości

2. Radzący sobie z problemami w różnych sytuacjach – jest zaradny, zdecydowany, opanowany

– zna różne sposoby rozwiązywania problemów teoretycznie i praktycznie

Priorytet: uczeń jest przedsiębiorczy

Zadania szczegółowe Efekty
1. Wykazujący inicjatywę – jest świadomy, że aby cel osiągnąć należy podjąć wysiłek pracy

– umie zmobilizować i zorganizować siebie i innych do działania

– zapoczątkowuje i osiąga cel, przygotowuje uroczystości szkolne

– chętnie uczestniczy w życiu szkolnym, społecznym

– organizuje ciekawe formy spędzania wolnego czasu

2. Posiadający zdolność podejmowania decyzji – potrafi odpowiedzialnie podejmować decyzje

– jest przewidujący i skutecznie działający

– jest świadomy, że swoimi decyzjami może wpłynąć na życie swoje i innych

Priorytet: uczeń jest człowiekiem o wysokiej kulturze osobistej

Zadania szczegółowe Efekty
1. Swoją postawą i zaangażowaniem stanowiący wzór dla wszystkich – zna zasady savoir -vivre’u i potrafi je wykorzystać w określonych sytuacjach

– jest uprzejmy, miły, życzliwy, cechuje go kultura słowa i bycia

2. Jest taktowny, tolerancyjny, uczynny – zna zasady współżycia między ludźmi

– umie dokonać wyboru między tym, co wypada bądź nie, w zależności od sytuacji

– niekonfliktowy, nie sprawia przykrości innym

– potrafi rozwiązywać sporne sprawy

– łagodzi konflikty, jest asertywny

– umie zachować się odpowiednio wobec wszelkich odmienności, szanuje, uznaje, nie drwi

– umie zauważyć osobę potrzebującą pomocy i potrafi jej pomóc

– jest chętny i usłużny w stosunku do potrzebujących pomocy

Priorytet: uczeń czuje się bezpieczny i jest wolny od nałogów (uzależnień)

Zadania szczegółowe Efekty
1. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych – zna zasady  bezpieczeństwa na drodze do i ze szkoły, a także w szkole

– wie, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych

– konsekwentnie stosuje się do procedur w określonych sytuacjach

2. Dokonuje właściwego wyboru, radzi sobie w trudnych sytuacjach -buduje właściwe relacje rówieśnicze

– przeciwdziała agresji, mobbingowi

– zna zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z Internetu

– jest asertywny

3.Promuje zdrowy styl życia -umiejętnie wykorzystuje czas wolny

-wie, jak należy się odżywiać

-propaguje aktywność sportową i bierze czynny udział oraz zachęca do uprawiania sportu

-zna negatywne skutki działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących, papierosów, alkoholu oraz wie, jakie są następstwa działania tych substancji

POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH

Motto:

Zawód ma być dla człowieka, a nie człowiek dla zawodu, tak jak pełna prawda o człowieku wymaga tego, by człowiek nie był dla systemu, ale system dla człowieka.

( Jerzy Popiełuszko )

 

Dobry wychowawca dąży do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem, pomaga odkrywać godność człowieka,  bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.

W procesie wychowawczym uczymy ludzi, jak być wolnymi od napięć, stresów, lęków, różnorodnych zniewoleń czy uzależnień, zniechęcenia, zwątpienia, małoduszności. Zadaniem wychowawców jest budzić wyższe zainteresowanie i wyższe pragnienie, aby uchronić niedoświadczoną i niedojrzałą młodzież przed złudną fascynacją, zmysłami, przed negatywnymi skutkami masowej kultury, przed poczuciem beznadziejności i bezsensu życia.

Jako wychowawcy uczymy rozumieć głęboki sens wszelkich norm, nakazów i zakazów, które stoją na straży prawdziwej wolności. Wychowawca winien ukazywać wychowankom wartości duchowe w całym ich pięknie i powabie – zarówno intelektualne, naukowe, moralne, kulturalne, społeczne, religijne.

 

TREŚCI DZIAŁANIE
Nauczyciel:

– winien posiadać właściwe kwalifikacje merytoryczne do wypełniania obowiązków nauczyciela dydaktyka, przewodnika, opiekuna.

– bieżące śledzenie aktualnych pozycji naukowych, pedagogicznych, wychowawczych.

– ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji przez udział w konferencjach, warsztatach, szkoleniach, studiach podyplomowych.

– powinien lubić swoją pracę – tzn. lubić swoich uczniów i nauczany przedmiot. – poszanowanie i wspomaganie uczniów w kształtowaniu i rozwijaniu ich osobowości.
– reprezentować kulturę osobistą i takt oraz pasję i zaangażowanie w pracy z młodzieżą. – posługiwanie się swoim przykładem, aby młodzi wychowankowie dowiadywali się coraz więcej o sobie i coraz więcej potrafili sami, aby dobry przykład zachęcał i porywał do działania.
– znać prawdę o samym sobie – właściwe ocenianie swojej wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań.
– dostrzegać problemy ucznia zarówno indywidualne jak i rodzinne.

– reagować na niewłaściwe postawy uczniów.

– obserwacja zachowań ucznia, reakcja, rozmowa, pomoc indywidualna.
– współpracować z rodzicami ucznia. – rozmowy indywidualne, spotkania grupowe.

Wychowawca:

1. Jest zobowiązany do rozpoznania sytuacji wychowawczej uczniów i poinformowania uczących nauczycieli o trudnych przypadkach w tym zakresie.

2. Opracowuje w oparciu o niniejszy „Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły” klasowy plan wychowawczy, który przedstawia rodzicom podczas pierwszego spotkania w roku szkolnym.

3. Podejmuje systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery wspólnoty klasowej.

4. Uczestniczy w sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym, np. imprezach, w których uczestniczą wychowankowie.

5. Kieruje wszystkimi klasowymi wycieczkami wyjazdowymi.

6. W miarę potrzeb odwiedza wychowanka w jego miejscu zamieszkania, po uzyskaniu zgody rodziców ucznia.

7. Czuwa nad postępami i frekwencji ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami i stara się poznać sytuacje pozaszkolne wychowanka.

8.. Czuwa nad wynikami pracy swoich wychowanków i reaguje w przypadku nierealizowania przez uczących nauczycieli zaleceń specjalistów.

9. Prowadzi od początku do końca rozwiązywanie danego problemu konkretnego ucznia. Psycholog i pedagog z poradni nie wyręcza ani nie wyłącza wychowawcy klasowego.

10. Organizuje klasowe zebrania rodziców, prowadzi rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów w razie potrzeby.

11. Prawidłowo i systematycznie prowadzi dokumentację klasową.

12. Ma obowiązek corocznego zapoznawania rodziców podczas pierwszego spotkania o obowiązujących w szkole przepisach i wymogach (statut, zasady oceniania i promowania, program wychowawczo-profilaktyczny, plan zajęć wychowawczych ).

13. Prowadzi lekcje wychowawcze poświęcone realizacji ciekawych programów mających na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów.

ZADANIA WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE

 

  1. 1. Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez tworzenie i kultywowanie jej tradycji
Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Poznawanie historii szkoły i jej osiągnięć –   godziny wychowawcze

–   akademie i uroczystości szkolne

wychowawcy,

nauczyciele

2. Popularyzowanie sylwetki Patrona w środowisku szkolnym – organizowanie konkursów wiedzy             o Patronie, plastycznych, wystaw

– godziny wychowawcze

– zajęcia pozalekcyjne

wychowawcy,

nauczyciele

3. Prowadzenie kroniki szkoły, prowadzenie strony internetowej –   kronika szkoły

–   strona internetowa

nauczyciele
4. Dbanie o wystrój szkoły aktualizowanie gazetek ściennych oraz ekspozycji z osiągnięciami uczniów wychowawcy, nauczyciele, wychowawca świetlicy, uczniowie
5. Organizowanie wystaw prac uczniów na forum szkoły wystawy tematyczne  

nauczyciele

6. Promocja szkoły wśród społeczności –       organizowanie i udział w imprezach o charakterze lokalnym i regionalnym

–       dni otwarte

–       inscenizacje

–       współpraca z parafią rzymsko – katolicką w Zielonej i Urzędem Gminy w Krasnem

nauczyciele

2. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz poszanowania dla dziedzictwa narodowego

 

Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Uwrażliwienie na specyfikę dziejów i tradycji naszego narodu poprzez zapoznanie uczniów z obrzędami i tradycjami rodzinnymi, narodowymi, lokalnymi i kulturowymi (kształtowanie poczucia tożsamości narodowej) –   poznanie historii i tradycji naszego narodu i regionu w ramach zajęć szkolnych

–   pogłębianie roli i wartości symboli narodowych w trakcie zajęć dydaktycznych i uroczystości okolicznościowych

–   rozbudzanie poczucia dumy narodowej poprzez zapoznanie                   z dziedzictwem kulturowym                           i dorobkiem naukowym naszego kraju

–   poznanie różnorodności postaw patriotycznych

–   godziny wychowawcze, wycieczki, spotkania

wychowawcy,

nauczyciele

2. Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w obchodach świąt państwowych –       obchody świąt państwowych

–        akademie

–        godziny wychowawcze

wychowawcy,

nauczyciele

3. Rozwijanie szacunku dla miejsc pamięci narodowej –       opieka nad miejscami pamięci narodowej

–       godziny wychowawcze

–       lekcje historii i WOS

nauczyciele
4. Organizowanie wycieczek krajoznawczych wycieczki krajoznawcze, przedmiotowe i inne wychowawcy, nauczyciele, wychowawcy świetlicy
5. Edukacja prawna, prawa i obowiązki ucznia, poznanie swoich praw obywatelskich –        zapoznanie uczniów i rodziców ze wszystkimi dokumentami szkoły

–        przestrzeganie praw dziecka, ucznia, konstytucji, Konwencji Praw Dziecka, Kodeksu Ucznia

–        zapoznanie z odpowiedzialnością prawną nieletnich,

–        uświadomienie istnienia instrumentów prawnych możliwych do wykorzystania wobec uczniów zagrożonych (np. spotkanie z policjantem, rady szkoleniowe, zebrania rodziców)

–        uświadomienie uczniom praw w sytuacjach zagrożenia,

–        opracowanie i zapoznanie z procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych

–        uświadomienie, jak należy reagować w chwili zagrożenia siebie i innych

–        kształtowanie postaw tolerancji

wychowawcy

nauczyciele,

6. Poznanie mechanizmów wyborów demokratycznych –       wybory do samorządu klasowego oraz szkolnego

–       spotkania z radnymi

wychowawcy, nauczyciele
7. Kształtowanie postawy sprzyjającej dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu –   zainteresowanie młodzieży problemami świata i wskazujące na ludzi, którzy walczą o pokój, a także o poszanowanie praw drugiego człowieka

–   organizowane projekcji filmów o określonej tematyce

–    gromadzenie informacji o „ludziach wielkiego serca”

–   kształtowanie w uczniach wizji przyszłości

–   kształtowanie poglądów i postaw dotyczących bieżących problemów społecznych

wychowawcy, nauczyciele

 

 

3. Rozwijanie pozytywnych cech osobowych ucznia (kultura, wrażliwość, dobroć, szacunek dla człowieka, tolerancja – właściwie pojmowana)

 

Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Integracja środowiska klasowego i szkolnego, uświadomienie konieczności
własnego wkładu w rozwój klasy i szkoły
–   przyjęcie uczniów kl. I do  społeczności szkolnej

–    udział dzieci w imprezach szkolnych, wycieczkach

–   udział w kółkach zainteresowań, pozalekcyjnych zajęciach sportowych, zajęciach świetlicowych

wychowawcy,

nauczyciele

2. Rozwijanie zainteresowań uczniów

 

 

–   diagnoza, poznanie i rozwijanie uzdolnień uczniów – lekcje z wychowawcą

–   zajęcia rozwijające uzdolnienia, zainteresowania i pasje uczniów: koła przedmiotowe, artystyczne, sportowe

–   promowanie osiągnięć uczniów: udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych

–    eksponowanie prac uczniów w gablotach szkolnych, pracowniach przedmiotowych, gazetce szkolnej i lokalnej, stronie internetowej szkoły

–   projektowanie i realizacja projektów klasowych i szkolnych

wychowawcy, nauczyciele,

nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne,

wychowawca świetlicy,  nauczyciel bibliotekarz,

opiekunowie projektów

3. Ukierunkowanie uczuć i emocji –    kształtowanie umiejętności okazywania własnych uczuć i emocji

–    nauka kontroli własnych emocji

–    umiejętność budowania właściwych relacji z rówieśnikami i otoczeniem

–    zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem

wszyscy nauczyciele
4. Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji i poszerzania wiedzy

 

Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobistego uczniów:

–          wykorzystanie pracowni komputerowej w trakcie procesów lekcyjnych i pozalekcyjnych

–          korzystanie z pracowni przedmiotowych

–          wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej, multimediów i Internetu

–          wykorzystanie platformy edukacyjnej

wszyscy nauczyciele
5. Kompleksowa opieka nad uczniem, zindywidualizowanie i wspomaganie rozwoju każdego ucznia adekwatnie do jego potrzeb i możliwości –    diagnozowanie potrzeb socjalnych

–     zapoznanie z ofertą pomocy dostępnej w szkole

–     współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie

–    egzekwowanie frekwencji, pomoc w nauce, respektowanie zaleceń PPP

wychowawcy,

nauczyciele

6. Rozbudzanie aktywności poznawczej, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia –    aktywizujące metody nauczania

–    organizowanie zajęć pozalekcyjnych

–    przygotowanie i udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, olimpiadach

–    diagnoza możliwości edukacyjnych uczniów i ich środowiska rodzinnego

–    zapoznanie uczniów z wso, zakresem materiału z poszczególnych przedmiotów

–    wskazywanie autorytetów, spotkania z absolwentami,

–    zapoznanie uczniów z różnymi technikami uczenia się,

–    udostępnianie zasobów biblioteki,

–    rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i poprawnego pisania (np.

–    publikacje tekstów na stronie internetowej, konkursy ortograficzne, recytatorskie, językowe,

–       przygotowanie do egzaminów końcowych: – zapoznanie ze standardami i wymaganiami, preorientacja zawodowa

nauczyciele
7. Rozwijanie postawy tolerancji; kształtowanie właściwego stosunku do niepełnosprawności, uczenie tolerancji wobec inności –       stwarzanie możliwości każdemu uczniowi uczestniczenia w przygotowywanych przedstawieniach, imprezach klasowych i szkolnych

–       symulowanie sytuacji sprzyjających kształtowaniu sposobów kulturalnego wyrażania własnego zdania, uważnego słuchania innych

–       poznawanie kultur, religii, tradycji innych narodów

–       organizowanie pomocy koleżeńskiej,

–       udział w akcjach charytatywnych i wolontariacie

–       godziny wychowawcze

–       spotkania z rodzicami,

–       wspólna nauka i zabawa

wychowawcy, nauczyciele, wychowawca świetlicy,
8. Rozbudzanie w uczniach potrzeby kontaktu z kulturą i sztuką –   wyjazdy do teatru, kina, muzeów,

–   uczestnictwo w życiu kulturalnym,

–   rozbudzanie zamiłowań czytelniczych

–   organizowanie konkursów czytelniczych, wystawek tematycznych oraz inscenizacji                z wybranych dzieł literackich

–   współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną i Gminnym Ośrodkiem Kultury w Krasnem

 

wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz szkolny

9. Rozwój umiejętności wartościowania, wyciągania wniosków, analizowania i uogólniania

Zrozumienie i rozróżnienie pojęć: idol, autorytet

–   zajęcia świetlicowe

–   godziny do dyspozycji wychowawcy

wychowawcy, nauczyciele
10. Pogłębianie wiedzy o sobie:

–  uświadamianie własnych dążeń,
poczucia własnej wartości

–  rozwijanie odpowiedzialności za siebie

–  kształtowanie umiejętności
rozpoznawania własnych potrzeb
edukacyjnych

–    lekcje wychowawcze,

–    zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

–    warsztaty profilaktyczne i integrujące

 

wychowawcy, nauczyciele WOS i doradztwa zawodowego
11. Propagowanie kultury słowa wśród uczniów:

– umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i obcym

-niwelowanie stosowania wulgaryzmów

–   zajęcia świetlicowe, godziny do dyspozycji wychowawcy, zajęcia lekcyjne

–   utrwalanie zasad poprawnego posługiwania się językiem w mowie i piśmie

–   udział w konkursach recytatorskich, literackich, ortograficznych, czytelniczych

–   wyjazdy do kina, teatru, muzeum, domów kultury

–   konsekwentne przestrzegania prawa szkolnego i stała kontrola zachowań uczniów

nauczyciele, wychowawcy, wychowawca świetlicy,
12. Dbanie o higienę osobistą i Strój uczniowski –   zajęcia lekcyjne

–   spotkania z pielęgniarką

–   zajęcia świetlicowe

–   zajęcia z pedagogiem

nauczyciele, pielęgniarka,

wychowawca świetlicy,

13. Wyrabianie postawy odpowiedzialności za mienie szkolne i cudzą własność godziny wychowawcze wychowawcy
14. Wpajanie zasad odpowiedzialnego traktowania obowiązków szkolnych:

– uczciwość

– wiarygodność

– odpowiedzialność

– wytrwałość

–   zajęcia świetlicowe

–   godziny wychowawcze

–   zajęcia edukacyjne

wychowawcy, nauczyciele,
15. Propagowanie sposobów wartościowego spędzania wolnego czasu –   godziny wychowawcze

–   wycieczki

–   zajęcia sportowe

–   konkursy

–   zajęcia świetlicowe

wychowawcy, nauczyciele,
16. Umiejętność pracy w zespole

 

–   udział uczniów w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych, tematycznych,  artystycznych, projektach edukacyjnych

–   działania samorządu uczniowskiego, imprezy, uroczystości

nauczyciele, opiekunowie kół zainteresowań,

opiekun samorządu

 

17. Umiejętności komunikacji międzyludzkiej –  nabywanie nawyków kulturalnego zachowania się w towarzystwie oraz umiejętności prowadzenia rozmowy

–  kształtowanie zdolności rozwiązywania konfliktów

–  nabywanie zasad właściwej komunikacji

–  kształtowanie umiejętności aktywnego i empatycznego słuchania innych

18. Uświadomienie roli rodziny:

–    znalezienie swojego miejsca w rodzinie

–    uświadomienie wpływu rodziny na nasze życie

–           pielęgnowanie pozytywnych relacji w rodzinie

–  udział uczniów i rodziców w organizowanych przez szkołę uroczystościach i imprezach rozrywkowych, wynikających z kalendarza, np. dyskoteki, jasełka, wspólna wigilia, choinka szkolna, Dzień Dziecka i Sportu

–   organizowanie prelekcji dla uczniów i rodziców prowadzonych przez specjalistów

–   organizowanie cyklicznych spotkań z rodzicami i uczniami

wychowawcy, nauczyciele,
19. Kształtowanie umiejętności obrony własnych poglądów i uznawanych przez siebie wartości –  godziny do dyspozycji wychowawcy,

–  zajęcia świetlicowe

wychowawcy, nauczyciele,
20. Kształcenie umiejętności korzystania ze źródeł informacji i umiejętności świadomego wyboru informacji medialnych –  zajęcia w bibliotece szkolnej

–  spotkania w Gminnej Bibliotece Publicznej

–  zajęcia informatyczne, WOS

nauczyciele, bibliotekarz szkolny

 

 

 

4. Dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów

Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Uświadomienie bezcennej wartości życia ludzkiego –       godziny wychowawcze

–       zajęcia świetlicowe

–       lekcje biologii

wychowawcy,

nauczyciele

2. Promowanie zdrowego stylu życia-poznanie i uświadomienie zagrożeń wieku dojrzewania uświadamianie uczniów o istniejących zagrożeniach młodzieży, tj.: przemoc, cyberprzemoc, narkotyki, alkohol, grupy nieformalne, agresja, itp. wychowawcy,

nauczyciele

3. Diagnozowanie podstawowych zagrożeń w szkole –       rozmowy indywidualne                           z wychowawcami

–       obserwacja uczniów

–       realizacja zadań szkolnego programu profilaktyki

nauczyciele
4. Poznanie zasad racjonalnego żywienia i uświadomienie korzyści stąd płynących –       filmy edukacyjne

–        programy profilaktyczne

–        zajęcia świetlicowe

–        lekcje biologii i techniki

wychowawcy, nauczyciele, wychowawca świetlicy, uczniowie
5. Stosowanie zasad higieny osobistej i higieny pracy –   godziny wychowawcze

–    pogadanki z pielęgniarką

–   organizowanie ćwiczeń rekreacyjnych, konkursów sprawnościowych, wycieczek, zawodów sportowych, imprez o charakterze rekreacyjnym

 

nauczyciele

6. Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji

Poznanie istoty agresji:

-własna i cudza agresja

– prawidłowe reagowanie na agresję

–       godziny wychowawcze

–        zajęcia świetlicowe

–       programy profilaktyczne

–        spotkania ze specjalistami

wychowawcy, nauczyciele, edukator zewnętrzny – specjalista
7. Kształtowanie postawy asertywności –       godziny wychowawcze

–       zajęcia świetlicowe

–        programy profilaktyczne

–        spotkania ze specjalistami

wychowawcy, nauczyciele,
8. Monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa uczniów,

Pozyskiwanie sojuszników w zakresie współpracy na rzecz podniesienia bezpieczeństwa uczniów, Edukacja dotycząca bezpiecznej drogi do szkoły, wycieczek

–       przeprowadzenie okresowej diagnozy dotyczącej bezpieczeństwa w szkole oraz  występujących zagrożeń

–       zbieranie opinii na temat działań szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa

–       zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z dróg

–       znajomość podstawowych zasad przepisów ruchu drogowego

wychowawcy, nauczyciele,
9. Podejmowanie działań opiekuńczo – zdrowotnych –     zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej i racjonalnego dożywiania

–     zapewnienie bezpiecznego pobytu w szkole przed zajęciami i po zakończeniu lekcji

–     otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo

wychowawcy
  1. 5. Dbałość o środowisko naturalne
Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Uświadamianie konieczności podejmowania wysiłków na rzecz ochrony środowiska naturalnego –        pogadanki, dyskusje;

–        akcje propagandowe i promocyjne (np., apele, broszury, plakaty itp.)

wychowawcy,

nauczyciele

2. Motywowanie do aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych –       segregacja śmieci

–        zbiórka surowców wtórnych

–        prawidłowa utylizacja odpadów

–       używanie opakowań zwrotnych lub ulegających biodegradacji itp.

–       wykonywanie plakatów, gazetek ściennych

–        udział w akcji „Sprzątanie Świata”

wychowawcy,

nauczyciele

  1. 6. Dbałość o zdrowie oraz bezpieczeństwo swoje i innych
Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Wyrabianie nawyku zdrowego, racjonalnego odżywiania –   diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie

–   promowanie wartości zdrowego stylu życia:

–   pogadanki, dyskusje

–   spotkania z pielęgniarką

–   wdrażanie do realizacji zadań programu profilaktyki (kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń związanych ze środkami uzależniającymi)

–   dbanie o higienę ciała i stroju

wychowawcy, nauczyciel przyrody, biologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Doskonalenie sprawności fizycznej

 

–       udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych sekcjach sportowych(wskazanie korzyści, jakie niesie czynny odpoczynek na świeżym powietrzu

–        zajęcia na basenie

–       udział w zawodach sportowych

–       aktywne spędzanie wolnego czasu

–       plansze i reklamy

–       artykuły prasowe i gazetki klasowe

nauczyciele wychowania fizycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Współpraca z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia –    spotkania

–     rozmowy indywidualne

–     pedagogizacja rodziców

wychowawcy
4. Poznanie zasad bezpieczeństwa na drodze do i ze szkoły, a także w szkole.

Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych i letnich.

–       zajęcia z wychowawca na temat bezpieczeństwa

–       udział w konkursach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego

–        spotkania z policjantem

–       szkolenie dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy

–       pogadanki, plakaty

–       egzamin na kartę rowerowa

wychowawcy, nauczyciel techniki
5. Rozwijanie umiejętności reagowania na zagrożenia poprzez: – zapoznawanie uczniów z sygnałami alarmowymi oraz oznakowaniem BHP,

–    zapoznanie uczniów z
procedurami

reagowania w konkretnych sytuacjach zagrożenia,

–    organizowanie prób ewakuacji,

–           zapoznawanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia ludzkiego

–   godziny wychowawcze

–   zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa

wychowawcy, nauczyciele,
6. Uświadamianie uczniom negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących, papierosów, alkoholu oraz następstw działania tych substancji warsztaty, konferencje lub szkolenia dla nauczycieli dotyczące uzależnień od substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze, substancje zmieniające świadomość)

 

 

 

wszyscy nauczyciele,

edukator zewnetrzny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Dostarczanie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych

– warsztaty, spotkania ze specjalistami dla rodziców,

-ulotki i foldery informacyjne,

 

numery telefonów zaufania i  adresy stron internetowych – informacje umieszczone  na stronie WWW szkoły

 

wszyscy nauczyciele,

 

8. Udostępnienie informacji o ofercie specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych –         zamieszczenie procedur na stronie internetowej szkoły.

–         podanie informacji na temat procedur  podczas zebrań z rodzicami.

 

Wszyscy nauczyciele,

 

9. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

Dostarczenie niezbędnej wiedzy na temat szkodliwości środków psychoaktywnych.

Sztuka odmawiania – trening asertywności

–         udział uczniów w pogadankach, warsztatach i innych formach poznawania środków uzależniających i konsekwencji ich spożywania, np.: środków psychoaktywnych, dopalaczy, tytoniu, alkoholu, narkotyków, leków, napojów energetyzujących

–         bieżące informowanie uczniów o negatywnych skutkach zażywania tytoniu, alkoholu, środków psychoaktywnych, napojów energetyzujących.

–         ćwiczenie asertywności

–         organizowanie przedstawień profilaktycznych

–         organizacja spotkań z wybranymi specjalistami zajmującymi się uzależnieniami (w zależności od diagnozy środowiska szkolnego)

–         realizacja programów profilaktycznych  w tym z listy programów zatwierdzonych przez specjalistów (strona internetowa www.ore.edu.pl) lub innych – w zależności od diagnozy środowiska szkolnego i pojawiających się problemów

–         kontynuowanie współpracy z instytucjami zajmującymi się leczeniem uzależnień, jeśli wystąpią sytuacje problemowe.

–         udział uczniów w konkursach i kampaniach związanych z tematyką uzależnień (np. „Zachowaj trzeźwy umysł”)

 

wszyscy nauczyciele

  1. 7. Przygotowywanie do właściwego wyboru dalszej drogi edukacyjnej
Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Pomoc uczniom w określeniu swoich mocnych stron, zainteresowań oraz predyspozycji –       godziny wychowawcze

–       kontakt z pracownikami PPP

wychowawcy, nauczyciele,
2. Przygotowanie uczniów klas kończących naukę  do dokonania trafnego wyboru dalszego kierunku i poziomu kształcenia, do podejmowanie ważnych decyzji życiowych –    rozmowy indywidualne

–     spotkania klas VII i VIII z przedstawicielami szkół średnich

wychowawcy,

nauczyciele

3. Przygotowanie do aktywności zawodowej i odnalezienia się na rynku pracy –   pomoc uczniom w pogłębianiu wiedzy o interesujących ich zawodach

–   spotkanie z pracownikami PPP

–   godziny wychowawcze

–   lekcje WOS-u

nauczyciele
4. Egzamin kończący naukę jako decydujący czynnik ubiegania się o przyjęcie do szkoły następnego etapu edukacyjnego –    zajęcia wyrównawcze

–     kółka przedmiotowe przygotowujące uczniów do egzaminu zewnętrznego

–    godziny wychowawcze

–     rozmowy indywidualne

wychowawcy, nauczyciele, wychowawca świetlicy

8. Pedagogizacja rodziców

Lp. Zadania do realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni
1. Zapoznawanie rodziców z dokumentami szkoły (statut, program wychowawczy i profilaktyki, koncepcja pracy szkoły itp.) –       prelekcje

–        zebrania z rodzicami

wychowawcy
2. Prowadzenie „zajęć otwartych”, prelekcji, wykładów dla rodziców prowadzonych przez psychologa z PPP, przedstawicieli policji, kuratorów sądowych oraz innych, zaproszonych do współpracy specjalistów –       rozmowy indywidualne

–        udział w programach profilaktycznych, warsztatach, spotkaniach ze specjalistami

wychowawcy,

nauczyciele

3. Zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły (współorganizowanie imprez, wycieczek, spotkań) –       spotkania z rodzicami

–        wycieczki

–        Imprezy szkolne i klasowe

wychowawcy, nauczyciele
4. Komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów (wyniki w nauce, zachowanie, egzaminy, osiągnięcia sportowe) –   rozmowy indywidualne

–    zebrania klasowe

wychowawcy, nauczyciele, wychowawca świetlicy
5. Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu ich problemów z dziećmi –    rozmowy indywidualne

–    skierowania do PPP lub innych specjalistów

–     pomoc w  nawiązaniu kontaktów z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny

 

 

wychowawcy, nauczyciele

6. Poszerzenie wiedzy rodziców na temat prawidłowości rozwoju zdrowia psychicznego dzieci, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne. –    warsztaty dla rodziców

–     pogadanki na zebraniach                      z rodzicami

–    przekazywanie ulotek

dyrektor,  wychowawcy
7. Poszerzenie wiedzy rodziców na temat uzależnienia od internetu i nowoczesnych technologii oraz zagrożeń w sieci –       warsztaty dla rodziców

–       pogadanki na zebraniach z rodzicami

–        przekazywanie ulotek

dyrektor, wychowawcy
8. Wyróżnianie rodziców za wzorowe wychowanie dzieci listy gratulacyjne dla rodziców wyróżniających się uczniów dyrektor

Monitoring i ewaluacja

Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, nauczycieli, wychowawców klasowych. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.

Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, dyskusje z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.

Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek i przewodniczących zespołów samokształceniowych, ankiety dla uczniów, ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań

Dodaj komentarz