Koncepcja pracy
Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej
na lata 2013 – 2017
Spis treści
Rozdział I – Podstawa Prawna
Rozdział II – Obszary pracy szkoły
Rozdział III – Misja szkoły
Rozdział IV – Informacje o szkole
Rozdział V – Analiza aktualnej sytuacji SWOT
Rozdział VI – Model absolwenta
Rozdział VII –Zadania szkoły
Rozdział VIII – Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły.
Rozdział IX – Wnioski końcowe
Rozdział X – Wizja Szkoły Podstawowej im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej
Rozdział I
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity
Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmian.) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
Rozdział II
Obszary pracy szkoły
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
- Procesy zachodzące w szkole.
- Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności
w zakresie współpracy z rodzicami. - Zarządzanie szkołą.
Rozdział III
Misja szkoły
Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego
i harmonijnego rozwoju dziecka oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego
i emocjonalnego. Wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego
i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie.
Rozdział IV
Informacje o szkole
Nazwa: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej
Ilość oddziałów: 6
Ilość uczniów: 69
Oddziały przedszkolne: 1
Ilość dzieci: 21 w wieku 5 – 6 lat Liczba nauczycieli: 12
Stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
− dyplomowanych: 9 nauczycieli
− mianowanych: 2 nauczycieli
− kontraktowych: 1 nauczyciel
Baza lokalowa:
Budynek murowany, jednopiętrowy z 1965 roku, wymienione wszystkie okna, zmodernizowany dach.
W szkole znajduje się:
− 7 sal lekcyjnych,
− 1 sala informatyczna: …. stanowisk,
− sala gimnastyczna
− biblioteka szkolna
− świetlica szkolna,
− stołówka szkolna,
− sekretariat szkoły wraz z pokojem dyrektora
− pokój nauczycielski
− kuchnia wyposażona zgodnie z polskimi normami i zaleceniami sanepidu,
− gabinet i magazyn nauczycieli wychowania fizycznego,
− szatnia szkolna
− 1 przebieralnia na lekcje wychowania fizycznego,
− 2 umywalnie z toaletami: 1 dla dziewcząt i 1 dla chłopców,
− 1 umywalnia z toaletą dla nauczycieli
− boisko asfaltowe z lat 60-ych,
− boisko trawiaste.
Teren wokół szkoły jest ogrodzony.
Rozdział V
Analiza aktualnej sytuacji szkoły
SWOT
MOCNE STRONY SZKOŁY |
SŁABE STRONY SZKOŁY |
10. Prowadzenie wewnętrznej ewaluacji pracy szkoły i wyciąganie wniosków do planowania pracy. 11. Bogaty program i wysoki poziom imprez i uroczystości szkolnych. 12. Sukcesy w konkursach plastycznych o zasięgu gminnym i powiatowym. 13. Szkoła jest pozytywnie postrzegana 14. Udział w programie „Zachowaj trzeźwy umysł” 15. Estetyczne, zadbane pomieszczenia lekcyjne i korytarze szkolne. 16. Opieka świetlicowa uczniów dojeżdżających.
|
1. Brak zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów z dysleksją i zagrożonych dysleksją z zaleceniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
2. Brak psychologa i innych specjalistów w szkole. 3. Niewielka ilość laureatów 4. Brak motywacji uczniów do nauki. 5. Brak wielofunkcyjnego, nowoczesnego boiska szkolnego. 6. Brak placu zabaw dla oddziału przedszkolnego. 7. Zbyt mało nowoczesnych pomocy dydaktycznych. 8. Zbyt małe pomieszczenie dla świetlicy szkolnej.
|
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
1. Władze gminy rozumieją rolę edukacji i wspierają jej rozwój.
2. Awanse zawodowe nauczycieli. 3. Zdobywanie przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji. 4. Dodatkowe godziny z art. 42 Karty Nauczyciela. 5. Wprowadzenie reformy, obniżenie obowiązku szkolnego. 6. Plany budowy placu zabaw dla oddziału przedszkolnego.
|
1. Niż demograficzny i zmniejszająca się ilość uczniów, oddziałów w szkole.
2. Brak pełnych etatów dla wszystkich nauczycieli. 3. Wzrost bezrobocia i ubożenie społeczeństwa w gminie. 4. Wzrost cen podręczników szkolnych. 5. Zwiększająca się liczba rodzin niepełnych, niewydolnych wychowawczo i patologicznych. 6. Zmniejszająca się ilość godzin
|
Rozdział VI
Zakładany model absolwenta szkoły
Uczeń kończący Szkołę Podstawową im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej będzie dobrze funkcjonować w swoim środowisku, w domu i w szkole. Będzie pogodny, z pozytywnym choć nie bezkrytycznym stosunkiem do otaczającej
go rzeczywistości. Będzie traktować zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju. Niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji
i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent będzie:
− dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków, posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych;
− człowiekiem ambitnym, aktywnym, ciekawym świata i wiedzy, mającym różnorodne zainteresowania, chętnie gromadzącym różne wiadomości
i umiejętności;
− człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi;
− człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki;
− człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego;
− człowiekiem odpowiedzialnym za stan środowiska naturalnego, racjonalnie korzystającym z zasobów przyrody.
Motto:
„ Nie zawsze możemy kształtować lepszą przyszłość dla naszych dzieci,
ale zawsze powinniśmy kształtować nasze dzieci dla czekającej je przyszłości”
Franklin Roosvelt
Rozdział VII
Główne zadania szkoły
- Nauczać, wychowywać i opiekować się.
- Kształtować obywatelską i patriotyczną postawę.
- Inspirować do podejmowania wysiłku poznawczego i intelektualnego.
- Rozbudzać ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące.
- Motywować do różnorodnych twórczych inicjatyw.
- Kształtować poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte
na siebie obowiązki. - Uczyć obiektywnej oceny własnych poczynań.
- Rozwijać więzi interpersonalne, szczególnie umiejętność pracy w zespole.
- Wpajać zasady tolerancji, poszanowania odmienności.
10. Kształtować umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach .
11. Wskazywać interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi i rozładowujące napięcia emocjonalne.
Zadania priorytetowe:
- Umacniać wiarę we własne siły, motywować do nauki i zdobywania umiejętności, by w przyszłości osiągnąć sukces w różnych dziedzinach życia zgodnie z jednostkowymi predyspozycjami.
- Dbać o wysoki poziom edukacji, by sukcesywnie podnosić wyniki sprawdzianu klas VI.
- Dbać o bezpieczeństwo uczniów i wpajać dbałość o zdrowie własne i innych, propagować zdrowy, aktywny styl życia.
- Kształtować poczucie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, uczyć racjonalnego korzystania z zasobów przyrody.
- Stosować indywidualizację nauczania na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
Rozdział VIII
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły w IV obszarach.
1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły.
Standard: Szkoła osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
Wymaganie | Działania szkoły | |
− Do analizy wyników sprawdzianu wykorzystuje
się różnorodne metody analizy wyników. − Z analizy wyciąga się wnioski, które uwzględnia się w planowaniu pracy. − Wdrażane w szkole wnioski z analizy wyników sprawdzianu przyczyniają się do wzrostu |
||
Analizuje się wyniki | ||
Sprawdzianu. | ||
Uczniowie nabywają
wiadomości i umiejętności |
− W szkole formułuje się i wdraża wnioski
z analizy osiągnięć uczniów, dostrzegane są możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce. − Motywuje się uczniów do nauki. − Wskazuje się metody i sposoby uczenia się. − W szkole monitoruje się nabywanie wiadomości i umiejętności. − Oceną wskazuje się uczniowi co opanował, − Organizuje się próbne sprawdziany klas VI, analizuje wyniki, wyciąga wnioski i wykorzystuje do planowania pracy. − Bada się stopień opanowania umiejętności uczniów, analizuje wyniki i wdraża wnioski. − Wdrożone wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów. |
|
Uczniowie są aktywni | − Uczniowie są samodzielni w podejmowaniu
różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły − Rozwija się samorządność uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim. − Prowadzone są badania oczekiwań uczniów wobec szkoły. − Realizowane są działania zainicjowane przez uczniów. − Uczniowie są aktywizowani i motywowani − Wszyscy uczniowie są zachęcani i motywowani do udziału w szkolnych apelach i uroczystościach, |
|
Respektowane są normy społeczne. | − Uczniowie prezentują właściwe zachowania.
− W szkole analizuje się podejmowane działania − Monitoruje się realizację programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, wyciąga się wnioski − Klasowe programy wychowawcze są spójne − Zawierane są kontrakty klasowe, które redagują uczniowie wspólnie z wychowawcą. − Organizuje się warsztaty promujące właściwe zachowania: np. przeciwdziałania agresji, właściwego odżywiania, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, radzenia sobie − Przeprowadzane są konkursy wiedzy − Stosuje się statutowe nagrody i kary za zachowanie godne naśladowania i niewłaściwe zachowanie − Stosuje się procedury postępowania z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze. − Na bieżąco informuje się rodziców o problemach wychowawczych i podejmuje wspólne, spójne działania. − Dba się o bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne uczniów. − Nauczyciele, wychowawcy współpracuję ze sobą, pedagogiem szkolnym i dyrektorem szkoły − Nauczyciele doskonalą się w zakresie udzielania pomocy uczniom sprawiającym problemy wychowawcze.
|
|
2. Procesy zachodzące w szkole
Standard: Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy.
W szkole dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
Wymaganie | Działania szkoły | |
Szkoła ma koncepcję
pracy |
− Szkoła posiada koncepcję pracy. | |
− Koncepcja pracy szkoły jest analizowana | ||
i modyfikowana w razie potrzeb. | ||
− Jako załącznik do koncepcji tworzy się plan pra- | ||
cy dydaktyczno-wychowawczej na dany rok | ||
szkolny. | ||
− Koncepcja pracy szkoły jest znana | ||
i akceptowana przez uczniów i rodziców. | ||
Oferta edukacyjna
umożliwia realizację podstawy programowej |
− Oferta edukacyjna jest modyfikowana, wzbogacana i umożliwia rozwój zainteresowań uczniów. − Nauczyciele wybierają programy nauczania pozwalające na realizację podstawy programowej − Szkoła realizuje nowatorskie rozwiązania programowe. − Monitoruje się realizację podstawy programowej. − Bada się kompetencje uczniów, analizuje wyniki − Organizuje się próbne sprawdziany klas VI. − Stwarza się warunki umożliwiające realizację postawy programowej.
|
|
Procesy edukacyjne
mają charakter zorganizowany |
− Bada się oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły. − Planuje się procesy edukacyjne z uwzględnieniem wniosków rodziców i uczniów. − W tworzeniu arkusza organizacyjnego szkoły − Procesy edukacyjne przebiegające w szkole − Wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych − Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych. − Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania − Informacja o postępach w nauce otrzymana − W szkole analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz. |
|
Procesy edukacyjne są
efektem współdziałania nauczycieli |
− Nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych. − Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowych stałych i doraźnych w celu diagnozowania, analizowania pracy szkoły i wniosków do pracy. − Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu − Nauczyciele doskonalą się i sukcesywnie podnoszą swoje kwalifikacje. − Organizuje się warsztatowe szkolenia rady pedagogicznej. − W szkole działa zespół WDN. |
|
Kształtuje się postawy
uczniów |
− Działania wychowawcze podejmowane w szkole są planowane i modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem. − Nauczyciele pracują w klasowych zespołach nauczycieli i ustalają wspólny front oddziaływań wychowawczych. − Działania wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły i statutem szkoły. − Działania wychowawcze podejmowane w szkole
|
|
Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
− W szkole są prowadzone działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów, uwzględniające indywidualizację procesu edukacji. − Organizuje się zajęcia pozalekcyjne po zbadaniu oczekiwań uczniów, rodziców i diagnozie. − Realizuje się projekty edukacyjne w ramach EFS ,,Wyrównywanie szans edukacyjnych drogą do sukcesu”, ,,Indywidualizacja nauczania w klasach − W ramach godzin z art.42 KN organizuje się zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, − Organizuje się wycieczki edukacyjne, zajęcia − Uczniowie z dysfunkcjami objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. − Rozwija się indywidualne zdolności
|
- 3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności
w zakresie współpracy z rodzicami.
Standard: Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Szkoła racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa
Wymaganie | Działania szkoły | |
Wykorzystywane rozwoju
|
− W działaniach szkoły są uwzględniane możliwości potrzeby środowiska.
− Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku: Policją, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Biblioteką Publiczną, wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczniów. − Szkoła wspiera rodziców uczniów, którzy nie radzą sobie z problemami: edukacyjnymi, wychowawczymi, finansowymi i innymi wg potrzeb.
|
|
Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów |
− Absolwenci są przygotowani do dalszego kształcenia lub funkcjonowania na rynku pracy na miarę swoich możliwości.
− Kształci się umiejętności potrzebne na rynku pracy takie jak: język ojczysty, języki obce, umiejętność obsługi komputera, korzystanie z technologii informatycznej, umiejętność współpracy w zespole, kreatywność i odpowiedzialność. |
|
Promowana jest wartość edukacji | − Szkoła promuje w środowisku potrzebę uczenia się.
− Szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku i partnerami szkoły. − Promuje się osiągnięcia uczniów w szkole i mediach oraz na stronie internetowej szkoły. − Organizuje się imprezy i uroczystości szkolne, − Prowadzi się kronikę szkoły i złotą księgę, − Sukcesy szkoły i uczniów są eksponowane w gablotach szkolnych na korytarzu.
|
|
Rodzice są partnerami
szkoły |
− Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach. − W szkole działa Rada Rodziców zgodnie ze swoim statutem. − Opracowuje się harmonogram spotkań z rodzicami. − Rodzice są na bieżąco informowani o postępach − Rodzice uczestniczą w życiu szkoły: biorą udział − Rodzice są zapraszani na uroczystości szkolne − Zaprasza się rodziców wykonujących ciekawe zawody na lekcje wychowawcze . − Uczniowie odwiedzają rodziców w miejscu pracy, − Rozwija się współpracę z rodzicami w ramach propagowania zdrowego stylu życia w zgodzie − Organizuje się pedagogizację rodziców we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. − W szkole ustala się różne formy kontaktu rodziców |
4. Zarządzanie szkołą.
Standard: Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.
Wymaganie | Działania szkoły | |
Funkcjonuje współpraca |
− Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w szkole rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy. − W szkole powołuje się liderów zespołów uwzględniając indywidualne predyspozycje nauczycieli. − Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowych stałych i doraźnych i prezentują wyniki swojej pracy na radzie pedagogicznej. − Nauczyciele biorą udział w szkoleniach − Nauczyciele biorący udział w szkoleniach dzielą się swoją widzą i umiejętnościami z innymi, szczególnie młodymi nauczycielami. − Nauczyciele wspólnie planują procesy edukacyjne w szkole. |
|
Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny | − Podnosi się efektywność pracy poprzez doskonalenie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły we współpracy z nauczycielami, organem prowadzącym i innymi podmiotami działającymi na rzecz oświaty. − W planowaniu uwzględnia się priorytety ministra − Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona − Zespół przedstawia raport z przeprowadzonej ewaluacji. − Wyciąga się wnioski z ewaluacji pracy szkoły − Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego służą do wprowadzania zmian − Organizuje się szkolenia w ramach WDN dla całej rady pedagogicznej lub grup nauczycieli wg potrzeb. − Zachęca się nauczycieli do doskonalenia zawodowego, zdobywania nowych kwalifikacji wg potrzeb szkoły i własnego rozwoju. − Przestrzega się przepisów prawa oświatowego. − Monitoruje się przestrzeganie prawa. − Wdraża się wszystkie rozporządzenia dotyczące pracy szkoły. |
|
Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe
i wyposażenie |
− Podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w szkole programów nauczania i poszerzania oferty zajęć.
− Dba się o funkcjonalność pomieszczeń szkolnych, estetyczny wygląd, sprzyjający uczeniu się. − Wyposaża się warsztat pracy nauczyciela zgodnie − Pozyskuje się środki z różnych źródeł na poprawę warunków lokalowych i wyposażenia szkoły. − Stosuje się zalecenia pokontrolne instytucji uprawnionych do kontroli szkoły. − Systematycznie wyposaża się szkołę w pomoce dydaktyczne. − Wymienia się sprzęt i wyposażenie w miarę potrzeb − Dba się o bezpieczne warunki nauki i opieki nad uczniami. |
Rozdział IX
Wnioski końcowe:
- Szkoła jest bardzo dobrze postrzegana przez organ prowadzący
i nadzorujący szkołę oraz przez środowisko lokalne, dlatego należy tak pracować, by utrzymać ten dobry wizerunek.- Utrzymać mocne strony, a niektóre nawet rozwijać i doskonalić w miarę potrzeb i możliwości szkoły.
- Dążyć do minimalizowania, a nawet wyeliminowania słabych stron szkoły.
- Dobrze wykorzystać szanse szkoły.
- Przeciwdziałać zagrożeniom, a przynajmniej je łagodzić.
- Ideałem byłoby zamienić słabe strony na mocne, a zagrożenia na szanse.
Rekomendacje:
- Poszerzyć opiekę psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
- Nawiązać ścisłą współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Stosować indywidualizację nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych z dużym potencjałem.
- Stosować różne formy motywowania uczniów do nauki i podejmowania trudniejszych zadań
- Wskazywać uczniom różne sposoby przyswajania wiedzy.
- Pracować nad podniesieniem efektów kształcenia, poprzez analizy osiągnięć uczniów i wdrażanie wniosków z analiz.
- Dobrze wykorzystać godziny dla uczniów z art. 42 Karty Nauczyciela.
- Pozyskiwać środki z różnych źródeł na zakup pomocy dydaktycznych, wyposażenia sal i modernizacji boiska sportowego.
- Stosować podział na grupy na zajęciach informatycznych.
10. Organizować doskonalenie nauczycieli tak, by zdobywali kwalifikacje
do nauczania drugiego przedmiotu.
11. Organizować pomoc socjalną dla uczniów potrzebujących.
12. Współpracować z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
13. Wspomagać rodziny niewydolne wychowawczo i patologiczne
we współpracy z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Rozdział X
Wizja Szkoły Podstawowej im. ks. Jerzego Popiełuszki w Zielonej
− Szkoła, w której każdy uczeń może rozwijać swoje zainteresowania i talenty,
po to, by twórczo rozwiązywać różnorodne problemy, prowadzić pracę samokształceniową, a przede wszystkim wierzyć we własne siły i możliwości.
− Szkoła, w której każdy uczeń czuje się bezpieczny i doceniony, zawsze może oczekiwać pomocy i akceptacji ze strony nauczycieli i swoich rówieśników.
− Szkoła, w której pracownicy i uczniowie mają zapewnione bardzo dobre warunki podczas wszystkich zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz podczas przerw.
− Szkoła, w której organizowane są spotkania ze znanymi ludźmi, w tym także
z rodzicami wykonującymi interesujące zawody.
− Szkoła, w której uczniowie, opuszczają budynek szkoły, by w naturalnym środowisku zgłębiać tajemnice świata przyrody, zjawiska fizyczne, wyjeżdżają
na wycieczki, by poznawać najbliższą okolicę i ciekawe zakątki naszego kraju, korzystają z kina, teatru, muzeum, planetarium, filharmonii itp.
− Szkoła, w której nauczyciele mają nowoczesne pomoce dydaktyczne, bardzo dobrze wyposażone pracownie, miejsce do przygotowania się do lekcji i pracy zespołowej, zabezpieczone warunki do rozwoju, podnoszenia kwalifikacji
i są dobrze wynagradzani za swoją pracę.
− Szkoła, wokół której znajdują się bezpieczne, zorganizowane w naturalnym środowisku miejsca, służące do aktywnego wypoczynku podczas przerw międzylekcyjnych.